Konec Eshopů v Čechách

Poslední dobou často slýchám o neúspěšných eshopech, které skončily. A cítím potřebu to uvést na pravou míru. Ano dostali jsme se do fáze, kde existuje konkurence a silnější vyhrává. Stejně tak jako u kamenných obchodů. Jen místo skvělého interiéru obchodu je třeba mít kvalitní webdesign, místo usměvavého personálu je třeba mít příjemné a intuitivní webové prostředí. To co zůstává je zboží a jeho kvalita, kterou se lze také odlišit od konkurence. Dříve existovala velice malá konkurence mezi eshopy, od toho se odvíjeli také tučné zisky. Ano již to není svatý grál, musíte svádět konkurenční boj jako v každém jiném odvětví. Je třeba zbrojit především na poli IT. Stále ale existují šance na objevení onoho „svatého grálu“. Eshopu, kde není silná konkurence. Jak ale poznat jaká vlastně konkurence je?

Právě jste byli osvíceni a dostali jste skvělý nápad, co budete prodávat na internetu. Povíme si, jak zjistit, kolik osvícených bylo již před Vámi. Dejme tomu, že chcete prodávat „notebooky“. Nejprve zjistíme jestli vůbec nějaký trh existuje. Pro tento účel na poslouží nástroj od SKLIKu – Návrh klíčových slov. Přihlašte se pomocí klasického emailového účtu na Seznamu, je třeba ještě souhlasit s jejich podmínkami. V horním menu klikněte na Nástroje -> Návrh klíčových slov. Do pole na vyhledávání zadáme náše slovo „notebooky“ a potvrdíme ENTER.

Obrázek 1- Ukázka hledanosti výrazu „notebooky“

Ukázka hledanosti výrazu „notebooky“

Trh jednoznačně existuje, měsíční hledanost (788 129) u výrazu „notebooky“ je toho důkazem.

Nyní se pojďme podívat jak vypátrat jestli existuje konkurence a jak je silná. Zadáme si naše klíčové slovo do vyhledávače Seznam.

Obrázek 2 – Výsledek vyhledávání, zkoumání konkurence

Výsledky vyhedávání

Existuje řada znaků, které signalizují existenci konkurence.

1. Reklamy

První tři výsledky vyhledávání a jeden výsledek v pravém sloupci (v tomto případě), jsou placené a jedná se o reklamu (mají u sebe oranžové označení Reklama). Pokud jsou firmy ochotni platit za zobrazení na hledaný výraz, je to známka, že jsou v tom i peníze a trh se točí. Pro Vás je to ovšem známka, že existuje konkurence tedy nebude se jednat o náš „svatý grál“ (místo kde je poptávka, ale není nabídka).

2. Nadpisy

Pokud nadpisy výsledků obsahují přesný výraz, který hledáme, je to opět známka konkurence. Například první (nereklamní) výsledek má nadpis „Notebooky – Heureka.cz“, tedy obsahuje přesně naše klíčové slovo. To samé je i u dalších nadpisů ve výsledcích vyhledávání. Je to důsledkem optimalizace stránek, které vyloženě cílí na toto klíčové slovo. Pro nás opět známka konkurence.

3. Title

Stejně jako u nadpisů, pokud je vyhledávané slovo obsaženo v tzv. TITLE, je to známka konkurence. Zjistíme to následovně. Klikneme například na první (nereklamní) odkaz „Notebooky – Heureka.cz“. Dostaneme se na konkrétní stránku. Nyní je třeba podívat se do zdrojového kódu, ten vyvoláme klávesovou zkratkou CTR+U.

Obrázek 3 – Ukázka zdrojového kódu, vyhledání TITLE

Ukázka zdrojového kódu, vyhledání TITLE

Z obrázku 3 je patrné náš hledaný TITLE. Nás zajímá jeho obsah. Opět obsahuje přesnou shodu s naším výrazem. Stránky jsou optimalizované a jedná se konkurenci.

Zjistili jsme tedy, že v odvětví notebooků je velmi silná konkurence („nečekaně“).

Závěr:

Tento článek Vám neprozradí, který konkrétní trh je ten pravý. Ale pokud máte dobrou myšlenku, ukáže Vám, jak si můžete lehce ověřit, zda se jedná o zajímavé prostředí a podmínky, které jsou zatím neprobádané. Stejně tak jako v jiném konkurenčním prostředí zde pořád zbývá možnost jít do souboje a snažit se být pořád o krok dál před Vaší konkurencí. Pokud objevíte něco, kde zatím není spousta firem, pokud se Vám začne dařit jistě si toho všimnou i jiní a veřte, že za chvíli konkurence bude i u Vás. Pořád se vracíme k hluboké myšlence „Bez práce nejsou koláče“, kterou někteří lidi tak neradi slyší.

 

,